Co to w ogóle jest ten blurb?
Blurb, to - jak wiemy albo jak nie wiemy, to możemy się łatwo z Wikipedii dowiedzieć - krótka notka reklamowa na okładce lub obwolucie książki. Ma za zadanie zachęcić czytelnika do kupna książki.
Rola tej notki jest trudna do przecenienia - czytelnik księgarni (czy to stacjonarnej, czy internetowej) poświęca dosłownie chwilę na jej lekturę i albo odkłada książkę na półkę, albo idzie do kasy.
Dlatego też tak ważne jest, aby blurb był świetnie napisany. Bez dobrego blurpa książka traci na marketingowej wartości. A w dzisiejszych czasach wiadomo, że marketing to podstawa.
Ale zanim przejdziemy do porad, zmierzymy się z samym słowem, bo nowe w języku polskim (wyrażenie "nota edytorska" nie oddaje istoty blurpa).
Blurb możemy czytać z angielska blerp albo nie przejmując się językiem obcym: blurp. Nie ma jeszcze reguł. Prof. Mirosław Bańko z Uniwersytetu Warszawskiego, językoznawca, w komentarzu na stronie Słownika Języka Polskiego przewiduje, że słowo raczej będzie spolszczone jako blerp i tak pewnie wejdzie do języka (przynajmniej potocznego).
Jak napisać zabójczego blurpa?
Pisząc blurpa (albo weryfikując to, co ktoś inny napisał) musimy zwrócić uwagę na stałą konstrukcję. Można ją ująć w czterech punktach:
1. Kto i gdzie
Tu trzeba pokazać głównego bohatera (ewentualnie wraz z przyjaciółmi) i miejsce, w którym żyją (pracują, walczą, podróżują).
2. Problem – zawiązanie akcji
W życiu bohatera pojawia się problem, który trzeba poruszająco odmalować.
3. Nadzieja
Jeśli czytelnik z poprzedniego fragmentu wywnioskował, że nic się nie da zrobić, teraz mamy mu pokazać światełko w tunelu (bohater staje do nierównej walki: o dziewczynę, o wielką nagrodę, o pokój na świecie itp.).
4. Klimat
Na koniec trzeba dodać, że książka jest poruszającym dramatem, przezabawną komedią, albo nie dającą odetchnąć przygodą.
I tyle. Blurb nie musi być długi - nawet nie powinien; musi być treściwy.
Co wolno, a czego nie?
Pisząc blurpa musimy pamiętać o możliwościach i pułapkach, które na nas czekają. Krótki tekst (powiedzmy kilkaset znaków) – ale każde słowo musi być przemyślane.
1. Samo pierwsze zdanie jest niemal tak ważne jak w powieści (przypominam, że dla uczestników kursu Szkoły Pisania przygotowałem w prezencie ebook ze sławnymi pierwszymi zdaniami głośnych powieści).
2. Tekst musi być pełen napięcia - jeśli opis byłby nudny, to co dopiero sama powieść.
3. Opis osób musi być plastyczny - podobnie jak powyżej: trzeba w najkrótszy możliwy sposób atrakcyjnie przedstawić głównego protagonistę (i jak się da, to i antagonistę).
4. Blurp nie może wprowadzać w błąd. Oczywiście jest reklamą, a reklama zawsze coś tam upiększa, ale jeśli Twoja książka jest kryminałem w stylu Agathy Christie, to nie obiecuj strzelanki i przygodówki. Wydobądź mocne strony swojej powieści, nie przypisując jej cech, których nie posiada.
5. Jak to ładnie ktoś określił: Nie dawaj wszystkiego na pierwszej randce. Spraw, żeby chcieli więcej. Blurb ma zachęcić do lektury, a nie zdradzić zakończenie.
6. Wczuj się w czytelnika. Popatrz na swoją notkę nie jako autor, ale jako czytelnik. Czy zainteresowałaby Cię taka książka?
PS
Jeśli piszesz lub chcesz napisać książkę, chciałbym podzielić się z Tobą wiedzą "na skróty", żeby przekazać doświadczenie zebrane przez wielu autorów, które ułatwi Ci "życie literackie".
Oto moja propozycja - półroczny kurs internetowy, w czasie którego poznasz tajniki przygotowywania powieści i pracy nad tekstem, aby sprawnie napisać książkę (lub poprawić już napisaną).
Patronat merytoryczny:
Patronat książkowy: